W drugiej połowie stycznia rozpoczynamy spełnianie 50 charytatywnych marzeń pracowników T-Mobile, które zostały wyłonione podczas wielkiego finału Magenta Dream Makers. Chociaż wybuch pandemii COVID-19 niejednej firmie pokrzyżował plany związane z działaniami w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu, to w T-Mobile w 2020 roku nie zrezygnowaliśmy z pomagania, a nasze projekty realizowaliśmy na różnych, również zupełnie nowych frontach.Do tego, że żyjemy w świecie, który bardzo szybko się zmienia, mogliśmy się już przyzwyczaić. Jednak to, co wydarzyło się na początku roku 2020 nie ma precedensu. Pojawienie się groźnego patogenu SARS-CoV-2 wywołującego chorobę COVID-19 odcisnęło ślad na wielu dziedzinach naszej aktywności. Niemal z dnia na dzień zostaliśmy zmuszeni do wprowadzenia większych lub mniejszych korekt do własnego stylu życia. Nowe procedury, wzory zachowań i ograniczenia wywarły też wpływ na środowisko naturalne.

Jak wynika z badań Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej, w roku 2020 aż 40% przedsiębiorstw musiało porzucić chociaż część przedsięwzięć w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. CSR, CR, corporate social responsibility, corporate responsibility) lub wstrzymać na jakiś czas ich realizację. Jedynie 17% podmiotów przyznało, że w pełni zrealizowało plany sprzed pandemii.

W T-Mobile, pomimo licznych ograniczeń, postanowiliśmy trzymać się swojego CR-owego kursu. Nie obyło się, co prawda, bez pewnych korekt, które pozwoliły ściślej dopasować charakter przedsięwzięć do nowych realiów. Aktywność na tym polu była jednak spora. Co konkretnie udało się nam zrealizować w tym trudnym roku? Poniżej prezentujemy kilka najciekawszych przykładów.

Magenta Dream Makers – łączymy siły, by nieść pomoc

Magenta Dream Makers to akcja szczególna z kilku powodów. Po pierwsze dlatego, że dzięki otwartej formule pozwala skierować pomoc do szerokiego grona osób i instytucji, potrzebujących różnego rodzaju wsparcia. Po drugie dlatego, że sami pracownicy T-Mobile wcielają się w role Magentowych Mikołajów, sprawiających radość tym, których los jak dotąd nie rozpieszczał. Po trzecie dlatego, że wszyscy dokładamy starań, by pomoc miała jak najbardziej praktyczny wymiar – dotyczyła tego, co jest w danej chwili najważniejsze i znacznie wykraczała poza samo wykonanie bankowego przelewu (może to być, np. remont pomieszczenia, sprowadzenie sprzętu rehabilitacyjnego czy dostawa karmy dla psów realizowana przez wolontariuszy z T-Mobile).

Podczas wielkiego finału akcji prezes T-Mobile Andreas Maierhofer oraz nasz ambasador Robert Lewandowski wyłonili łącznie 50 charytatywnych marzeń naszych pracowników. Teraz nadszedł czas, aby je spełnić. Chociaż dzięki akcji Magenta Dream Makers już w grudniu nie brakowało pozytywnych emocji, to dopiero po Nowym Roku zaczyna dziać się prawdziwa magia. Autorzy 50 wybranych charytatywnych marzeń, w porozumieniu z T-Mobile oraz wspierani przez Centrum Wolontariatu, ruszą z niespodziankami przygotowanymi dla wytypowanych przez siebie osób i organizacji. Możemy być pewni, że dzięki magentowym Dream Makerom na twarzach chorych dzieci, osób poszkodowanych w wypadkach czy seniorów znów zagości uśmiech. Poprawią się też warunki naszych czworonożnych przyjaciół, mieszkających w schroniskach.

Pomaganie w czasach pandemii

Magenta Dream Makers to bez wątpienia największa akcja T-Mobile Polska w obszarze CR, ale niejedyna. Bo pomaganie ma większy sens, jeśli zakrojone jest na szerszą skalę i obejmuje różne sektory życia.


Źródło: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Koronawirus – opinie Polek i Polaków i ocena działań pracodawców, kwiecień 2020.

Zaangażowanie przedsiębiorstw ma jeszcze większe znaczenie w trudnym dla wszystkich okresie pandemii. Przekonują o tym wyniki badań, przeprowadzonych w kwietniu 2020 roku przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Łącznie aż 56% ankietowanych wyraziło opinię, że w trakcie walki toczonej z koronawirusem biznes powinien być jeszcze mocniej zaangażowany w działania na rzecz mieszkańców (19% zgodziło się z tą tezą w sposób zdecydowany).

W T-Mobile dbamy o to, by społeczna odpowiedzialność biznesu dotyczyła wielu dziedzin. Niektóre sektory są jednak traktowane priorytetowo. Czas pandemii mocno utwierdził nas w przekonaniu, że w trudnych sytuacjach powinniśmy być jeszcze bardziej solidarni, szczególnie z przedstawicielami zawodów, które są na pierwszej linii „frontu”.


Źródło: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Koronawirus – opinie Polek i Polaków i ocena działań pracodawców, kwiecień 2020.

Aż 74% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że dopiero wydarzenia ostatnich miesięcy uświadomiły nam, jak bardzo nie docenialiśmy reprezentantów takich zawodów, jak pielęgniarki, sprzedawcy, listonosze czy kierowcy (aż 47% wyraziło to w sposób zdecydowany). Poprzez przemyślane akcje CR-owe, można spróbować to zmienić.

Działania na rzecz służby zdrowia

Nikogo nie może dziwić fakt, że w roku 2020 niemal cała nasza energia skupiona została na walce z koronawirusem. W pierwszej kolejności należało więc udzielić wsparcia organizacjom, placówkom i osobom, które codziennie toczą potyczki na wojnie z COVID-19. 

Zdecydowaliśmy się pomóc finansowo m.in. Medycznemu Zespołowi Ratunkowemu PCPM, działającemu pod egidą WHO. Pamiętaliśmy też o osobach pracujących w placówkach służby zdrowia rozsianych po całej Polsce. Szpitale oraz instytucje wspierające walkę z pandemią otrzymały od nas artykuły ochronne oraz szereg przydatnych urządzeń (od telefonów i tabletów), a także karty SIM. Nie zapomnieliśmy także o zdrowiu psychicznym medyków, udostępniając im numer infolinii dla inicjatywy Dawka Wsparcia.

Konieczność ograniczenia interakcji społecznych zaczęła generować nowe problemy, którym należało stawić czoła. Skoro podczas lockdownu kontakt face to face był mocno ograniczony, wzrosło znaczenie nowych technologii, bo smartfony, tablety i komputery pozwalały nam być razem, pomimo dzielącej odległości. 

Gdy, ze względu na sytuację epidemiczną, szpitale zawiesiły możliwość odwiedzania chorych, skupiliśmy się na najmłodszych pacjentach, którzy wyjątkowo źle znosili przymusową rozłąkę z bliskimi. Nawiązaliśmy współpracę z fundacją Dr Clown, do której wkrótce trafiło ponad 50 nowoczesnych tabletów. Dzięki nim dzieci przebywające w blisko 40 szpitalach i ośrodkach rehabilitacyjnych na terenie całego kraju mogą bez przeszkód łączyć się z wolontariuszami, którzy aplikują pacjentom sporą dawkę humoru. Sprzęt od T-Mobile spełnia rolę „Śmiechofonu”, ale też – dzięki zainstalowanym materiałom edukacyjnym – umożliwia poszerzanie wiedzy.

Mimo izolacji, możemy być w stałym kontakcie

Konieczność wdrożenia procedur pracy zdalnej była wyzwaniem dla niejednej firmy, ale to sferę oświaty, która z dnia na dzień musiała w pełni przejść na tryb online, czekała prawdziwa rewolucja.


Źródło: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Koronawirus – opinie Polek i Polaków i ocena działań pracodawców, kwiecień 2020.

Ale czy w roku 2020 byliśmy na to gotowi? Aż 57% ankietowanych zgodziło się z tezą, że pandemia unaoczniła nam problem wykluczenia społecznego wśród dzieci i młodzieży. Ta delikatna kwestia wymagała szybkich i zdecydowanych reakcji. 

Nasi specjaliści bez zbędnej zwłoki ruszyli więc na pomoc osobom mającym problem z odnalezieniem się w nowej rzeczywistości. Działania te miały charakter systemowy i obejmowały kilka kluczowych pól:

Ale w bliskim kontakcie, pomimo przymusowej izolacji, chcieli być niemal wszyscy. Właśnie dlatego, reagując na potrzeby naszych klientów, dużo intensywniej komunikujących się za pośrednictwem sieci, w każdym piątek rozdawaliśmy im bezpłatne gigabajty i inne prezenty.

Pomoc objęła też grupę najbardziej zagrożoną przez koronawirusa, czyli seniorów. We współpracy z Fundacją Legii, utworzyliśmy specjalny telefon pomocowy dla osób starszych, dzięki któremu mogli poprosić o dostarczenie do domu posiłków, zakupów czy skonsultować się z naszymi ekspertami w zakresie korzystania z urządzeń takich jak telefon czy komputer. 

A co z ekologią?

We wcześniejszych latach dało się zauważyć intensyfikację działań na rzecz środowiska naturalnego, ale rok 2020, z wiadomych względów, był inny. Chociaż ekologia w tym okresie, była nieco w cieniu służby zdrowia oraz szkolnictwa, nie oznacza to, że w T-Mobile nikt o niej nie myślał. Przez cztery tygodnie pracownicy mieli okazję uczestniczyć w cyklu webinarów o ekologii pod hasłem EKO PIĄTKI. Wykłady oraz warsztaty poświęcone były takim kwestiom, jak zero waste czy segregacja odpadów.

Ekologiczne trendy mocno zaistniały także w naszej ofercie. W ramach akcji „Smartfonowa regeneracja” w sprzedaży pojawiły się używane, ale starannie odnowione telefony marki Apple. Klienci mają możliwość nabycia takiego sprzętu za symboliczną złotówkę, co ma przyczynić się do redukcji liczby elektrośmieci. W biurach T-Mobile pojawiły się specjalne kosze do recyklingu, a także oznaczenia zachęcające do oszczędzania wody i energii.

Rok 2020 z pewnością wiele nas nauczył i pokazał, że mimo tak poważnych problemów, wciąż możemy być razem. Chcemy wierzyć, że w erę po pandemii wkroczymy jeszcze silniejsi i bardziej zmotywowani, by nieść pomoc. Czy faktycznie coś się w nas zmieniło? Aż 57% respondentów pytanych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu zgadza się z tezą, że pandemia pokazała solidarność międzyludzką, a w obliczu zagrożenia nawzajem zaczęliśmy się o siebie troszczyć. W T-Mobile pamiętamy o tym nie tylko podczas pandemii.

Najnowsze wpisy

Magenta Dream Makers – pomoc nie tylko od święta

Magenta Dream Makers – pomoc nie tylko od święta

W tym tygodniu, 23 lutego, obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Pomocy Potrzebującym. To święto ma zwrócić uwagę na fakt, że wśród nas żyją osoby potrzebujące wsparcia, obok których nie powinniśmy przechodzić obojętnie.

Wpływ pandemii na środowisko – jakie wnioski powinien wyciągnąć biznes?

Wpływ pandemii na środowisko – jakie wnioski powinien wyciągnąć biznes?

Pandemia COVID-19 dotknęła wiele branż, a jej prawdziwe skutki ekonomiczne odczujemy zapewne dopiero za kilka miesięcy. Spośród wielu sektorów gospodarki jest jednak jeden, w którym zmiany widoczne są od samego początku pojawienia się wirusa.

Co przyniesie nowy rok szkolny? Sprawdzamy, jak wakacje 2020 zmieniły mobilność i zachowania telekomunikacyjne Polaków

Co przyniesie nowy rok szkolny? Sprawdzamy, jak wakacje 2020 zmieniły mobilność i zachowania telekomunikacyjne Polaków

Pandemia COVID-19 dotknęła wiele branż, a jej prawdziwe skutki ekonomiczne odczujemy zapewne dopiero za kilka miesięcy. Spośród wielu sektorów gospodarki jest jednak jeden, w którym zmiany widoczne są od samego początku pojawienia się wirusa.